Vet

Vette recensies en interviews

donderdag, maart 29, 2018
Vette recensies en interviews

Vet ligt nu een een krappe maand in de winkel en hopelijk op menig nachtkastje. Vet belande ook in de brievenbus van flink wat journalisten en bloggers. En nu leek het mij wel leuk om op een rij te zetten wat ze van Vet vinden. Beetje zoals die snelhechter die m’n moeder in de kast heeft staan, maar dan online.

Recensies van Vet

Janny van der Heijden: ‘Je kunt in het boek lezen waarom vet wel gezond is en waarom niet, wat het verschil tussen verzadigd en onverzadigd vet is. Boter, olijfolie, plantaardige en dierlijke vetten, hij legt het allemaal uit. Maar waar ik het meest blij van word, zijn de recepten van Bas. Hier herken je een originele en ervaren auteur in.’
Lees verder

Tineke Sluijter in Trouw: ‘Vet is een kookboek met recepten uit de hele wereld. Bas is een fan van de Taiwanese keuken, maar heeft ook andere, heerlijke gerechten in het boek opgenomen die ik in huiselijke kring zeker nog zal maken.’

Lees verder(€)

Hanneke van den Berg in de kranten van Noord-Holland: ‘Bas Robben won met zijn vorige boek ’Zuur’ de Gouden Garde Publieksprijs bij de Kookboek van het Jaar-verkiezing. Het is heel goed mogelijk dat hij bij de volgende verkiezing een extra plaatsje vrij moet maken in zijn prijzenkast, want ook ’Vet’ is weer een geweldig boek geworden. Niet alleen leer je er van alles over goede en minder goede vetten, maar laat hij ook zien hoe je zelf boter, reuzel en schmalz maakt en hoe je er fantastische gerechten mee kunt maken.

Elle Eten: ‘Bas Robben interesseert zich buitengewoon voor vet. Het is de smaak die ‘misschien wel alles lekker maakt’. Maar omdat vet zo calorierijk is, is het ook iets waarvoor we bang zijn geworden. Dat is jammer, vindt Robben. Met dit boek laat hij vet van zijn beste kant zien; hoe het conserveert, glijdt, verrijkt, krokant maakt en smaak draagt, en welke functie het heeft in de keuken.’

Lees verder (€)

Gereon de Leeuw: ‘Het mooi vormgegeven kookboek start met een uiteenzetting van de functie en de smaak van vet. Waarom vet wel en niet gezond is, het verschil tussen on- en verzadigde vetten, boter, olijfolie, plantaardige en dierlijke vetten. Autodidact Robben laat in het eerste deel zien dat hij gedegen onderzoek pleegt alvorens los te gaan in de keuken.’

Lees verder

Suzan Aretz: ‘Hoewel ik vermoed dat de meesten wel uit hun comfort zone zullen moeten, is Vet écht een waanzinnig boek en een aanrader voor iedere gedegen hobbykok. Dit is geen 13 in een dozijn boek, maar juist dat maakt Vet uniek. Het boek zit in alles ongelofelijk goed in elkaar. Van tekst, tot foto tot keuze van recepten. Petje af voor Bas en het hele team van Good Cook.’

Lees verder

Interviews over Vet:

In het Parool: ‘Een boek over vet, is dat wel verstandig in tijden waarin bijna de helft van de Nederlanders kampt met overgewicht? “Ik denk dat veel bakboeken, die nu zo populair zijn, ongezonder zijn dan Vet.” Robben trekt zich er verder weinig van aan. “Dit is een genietboek, geen dieetboek. Je moet er niet zeven dagen per week uit gaan koken, maar dat doen mensen toch niet. De recepten kosten tijd en aandacht, een beetje zoals bij Ottolenghi.” Perfect weekendkoken dus.’

Lees verder (€)

Fotograaf: Frederiek van der Molen voor Munchies

Munchies: ‘Ik ben echt niet de enige bij wie het hart sneller gaat kloppen van doorspekte worstjes, een romige saus of echte roomboter. En ik beklaag me alleen een beetje over die vetangst, maar er zijn ook mensen die de acceptatie van volvette gerechten veel serieuzer aanpakken. Culinair journalist Bas Robben is zo iemand. Zijn liefde voor het spul is zelf zo groot dat hij er het kookboek Vet over heeft geschreven. En dat ligt sinds afgelopen dinsdag in de winkel. Daarom ging ik bij hem langs om te kletsen over de zijn favoriete vette happen, hoe je vetvlekken uit je kleren krijgt en ontfutselde ik hem het makkelijkste recept ooit voor de perfect knapperige friet.’

Lees verder

Winq:

Lees verder